Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

'Spreek de taal van de bedrijven': NexTechnician

16-07-2020

Pps-activiteiten #Onderwijs en werving #Mkb #High Tech Systems en Materials #Branche-pps #Artikel

Jacques Neefs is business developer bij NexTechnician. 

Wat is de meerwaarde van pps voor het mkb? 
“Normaal moeten mkb’ers met hun probleem – hoe vinden we goede opgeleide medewerkers? – van loket naar loket. In een pps komen die loketten bij elkaar. Je bundelt informatie, kunt veel vragen beantwoorden en hebt producten die daarbij aansluiten.” 

En als je dat toespitst op NexTechnician? 
“Wij bieden stages en scholing en dragen bij aan meer en beter opgeleide medewerkers in de mobiliteitsbranche. Voor mkb-bedrijven zijn we eigenlijk een verlengstuk van HR. Als we dat goed in beeld weten te brengen, is er zelfs voor heel kleine bedrijfjes reden om aan te haken.” 

Hoe pakken jullie dit aan? 
“Maatwerk, aandacht, een-op-een-contact. Je kunt niet volstaan met een mail of een uitnodiging voor een bijeenkomst in de hoop dat het past. Je moet regelmatig de telefoon pakken en liever nog binnenstappen. Vaak is de relatie persoonlijk: het is een samenwerking tussen jou en iemand bij een bedrijf.” 

Wat is jullie geheim?  
“Dat wij insteken op alle lagen in de organisatie. Als mensen op de werkvloer blij zijn dat wij ze aan contacten met docenten of studenten helpen, moeten ze dat boven in de top van het bedrijf ook weten en steunen. In andere gevallen is het juist de top die de samenwerking in gang zet. Wij nemen alle lagen mee.” 

Wat is het lastigst? 
“Het omgaan met de diversiteit in onze sector. Mobiliteit is breed, het loopt van de fietsenmaker tot de schadehersteller en zelfs beursgenoteerde autobedrijven. Al die bedrijven moet je binden, begrijpen en bedienen. Je kunt niet zeggen: wij serveren één gerecht en daar heb je maar van te eten. Het is zoeken: waar kunnen we voor dit bedrijf het verschil maken?” 

Wat moet je daarvoor in huis hebben? 
“Aanjagers die de taal van de bedrijven spreken. Bedrijfsleven is een heel andere wereld dan onderwijs. Zelf heb ik dertig jaar bij grote en kleine automotive bedrijven gewerkt, dan weet je heel goed waar de pijn zit. Sinds kort heb ik er iemand bij vanuit de schadebranche, en een andere collega heeft in de trucksector gewerkt. Dat helpt enorm. Kom je zelf niet uit de branche, zoek dan iemand voor een duo-projectleiderschap of organiseer in ieder geval dat er mensen uit de branche in jouw denktank zitten en laat ze liefst meedoen in de gesprekken met bedrijven.” 

Hoe ziet jullie toekomstambitie eruit? 
“Groeien in maatwerk en interactie, onder meer via een online community. En groeien in bereik. Dat gaat traag: je moet je behoorlijk bewijzen, willen bedrijven een structurele samenwerking aangaan. De diversiteit in de branche maakt het er niet makkelijker op. Met een bereik van 134 vestigingen worden we gezien als succesvol, maar eigenlijk ligt onze ambitie op 200 bedrijven.” 

Tip 
“Reageer heel snel op vragen van bedrijven, anders ben je ze kwijt. En wees vasthoudend. Zegt een bedrijf: ‘nee, nu even niet’, probeer dan te ontdekken waar het bedrijf wél iets mee kan. Waar zit het haakje? Daar moet je naar op zoek.” 

 

NexTechnician 
Belangrijkste partners: ROC van Amsterdam, mobiliteitsbedrijven regio Amsterdam 
Sector: mobiliteit 
Startjaar: 2015 
Doelgroep: kleine en middelgrote autobedrijven, bedrijfswagendealers, carosserie- en schadeherstelbedrijven en tweewielerbedrijven in Noord-Holland 
Bereik per jaar: 134 (vestigingen van) bedrijven, 250 studenten 
Aanbod: verrijkte en verdiepte stages voor studenten en om- en bijscholing voor werkenden  
Bijzonder: deze pps is een coöperatieve vereniging  

www.nextechnician.nl 

Dit portret is onderdeel van een reeks portretten van publiek private samenwerkingen (pps) die koploper zijn in het bereiken van én bovendien meerwaarde bieden voor mkb-bedrijven. Het mkb is de groeimotor van de Nederlandse economie. Van de ruim 10.000 partners van pps is 80% mkb. Tegelijkertijd werkt het overgrote deel ervan (96%) nog helemaal niet samen met het onderwijs. Dat is een gemiste kans, omdat door samen te werken zoveel - letterlijke en figuurlijke - winst valt te behalen. Deze kleine(re) bedrijven moeten het juist hebben van samenwerking om hun personeelsbestand up to date te houden en nieuw talent aan trekken en te behouden. Of bijvoorbeeld te profiteren van innovaties op het gebied van duurzaamheid en digitalisering. Want als klein bedrijf kun je dat niet allemaal zelf organiseren. Daarom werkt Katapult in 2020 en 2021, in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, aan het actiever betrekken van mkb-bedrijven bij een voor hen relevante pps. Om als pps te leren hoe je het mkb het beste kunt bereiken en bedienen hebben we de koplopers naar hun ervaringen gevraagd.