‘Een contactpunt in een woud van mogelijkheden’: Make IT Work

17-07-2020

Pps-activiteiten #Leven lang ontwikkelen #Mkb #ICT #Artikel

Ronald Kleijn is projectmanager van Make IT Work, al vijf jaar succesvol als omscholingsorganisatie in de IT.

Wat heeft Make IT Work te bieden?
“Wij bieden IT-omscholing mét baangarantie. We zoeken kandidaten, testen ze en matchen ze met een werkgever. De gemiddelde kandidaat is 31 jaar; de jongste 21, de oudste 62. Als iemand de omscholing succesvol heeft doorlopen (dat geldt voor 92 procent van de kandidaten), start hij bij de werkgever in een normale baan met normale arbeidsvoorwaarden.”

Jullie zijn een PPS. Waarom is dat aantrekkelijk voor mij als mkb’er?
“Het is voor kleine en middelgrote bedrijven enorm lastig om binnen te komen in een onderwijsinstelling. De hogeschool waar ik werk, kan voor 700 ICT-studenten jaarlijks uit 2500 stageplekken kiezen. Hoe val je daar als mkb’er op? Een PPS biedt een contactpunt in een woud van mogelijkheden. Je kunt er terecht met je vraag en je vraag wordt herkend.”

Toch hebben veel PPS’en moeite mkb’ers te bereiken. Waarom lukt het jullie wel?
“Omdat wij iets bieden waar het mkb op zit te wachten. Wij hebben kandidaten die niet per se bij een corporate organisatie of omgeving willen werken; de mkb’ers hebben moeite met het vullen van openstaande vacatures. Het is win-win. Ook vragen we niet veel geld: duizend euro van de cursist en zesduizend van de werkgever. Nog steeds een hoop geld voor een mkb’er, maar dan heb je wel een medewerker geworven, gematcht en omgeschoold. Een advertentie, socialmediacampagne en werving & selectie kosten vele malen meer.”

In hoeverre bieden jullie maatwerk?
“Wij zitten ergens tussen standaardwerk en maatwerk in. Ieder jaar spreken we met werkgevers: Hoe bevallen de kandidaten? Wat mis je nog? Dan gaan we op zoek naar de grootste gemene deler. Wij vullen zo’n 85 procent van de opleidingsbehoefte in, de rest is specifiek voor een bedrijf. Die dingen moet een kandidaat toch on the job leren. Het is een trade-off: heel specifiek opleiden kost veel meer geld.”

Wat moet een PPS in huis hebben om het mkb te bereiken?
“We besteden veel tijd en geld aan marketingcommunicatie en hebben een actieve accountmanager. Ook hebben we een enthousiast alumninetwerk. Andere belangrijke kanalen zijn de brancheorganisatie NLdigital, het ECP-platform, Katapult en dat soort organisaties. Daar zit het belang vooral in de communicatie, het delen van je verhaal.”

Hebben jullie met alle bedrijven een duurzame relatie?
“Dat wisselt. Er zijn bedrijven die zeggen: een vacature, een kandidaat en nu ben ik weer klaar. De meeste bedrijven zijn wat meer strategisch bezig met personeelsplanning. Die komen elk jaar een keer naar onze werkgeversmarkt, ook als ze dan geen vacature hebben. Zij zien ons meer als wervingskanaal. Af en toe ga ik langs bij bedrijven die al vanaf het begin meedoen: 'Hoe gaat het? Dit zijn onze plannen. Wat vind je daarvan?'”

Wat is jullie toekomstambitie?
“We hebben nu een hele set aan mensen omgeschoold. De volgende stap is bij- en nascholing, zodat die mensen ook inzetbaar blijven op lange termijn. Verder zien steeds meer bedrijven functies veranderen of verdwijnen, daar doen we ook omscholing van zittend personeel.”

Tip
“Win-win is lose-lose. Als één partij er vrijblijvend in zit, werkt het niet. Iedereen moet wat aan de samenwerking hebben en iedereen moet ook pijn hebben als het een keer niet lukt. Dat gevoel van urgentie heb je nodig.”

Make IT Work
Belangrijkste partners:
Hogeschool van Amsterdam, MyBit, Amsterdam Economic Board en andere hogescholen
Sector: ICT & digitalisering
Startjaar: 2015
Doelgroep: het hele mkb
Bereik: 135 bedrijven en 550 kandidaten in 5 jaar
Aanbod: 5 maanden durend IT-omscholingsprogramma met baangarantie
Bijzonder: winnaar pro-motor award 2018, draait zonder subsidiegeld

www.it-omscholing.nl/nl/

Dit portret is onderdeel van een reeks portretten van publiek private samenwerkingen (pps) die koploper zijn in het bereiken van én bovendien meerwaarde bieden voor mkb-bedrijven. Het mkb is de groeimotor van de Nederlandse economie. Van de ruim 10.000 partners van pps is 80% mkb. Tegelijkertijd werkt het overgrote deel ervan (96%) nog helemaal niet samen met het onderwijs. Dat is een gemiste kans, omdat door samen te werken zoveel - letterlijke en figuurlijke - winst valt te behalen. Deze kleine(re) bedrijven moeten het juist hebben van samenwerking om hun personeelsbestand up to date te houden en nieuw talent aan trekken en te behouden. Of bijvoorbeeld te profiteren van innovaties op het gebied van duurzaamheid en digitalisering. Want als klein bedrijf kun je dat niet allemaal zelf organiseren. Daarom werkt Katapult in 2020 en 2021, in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, aan het actiever betrekken van mkb-bedrijven bij een voor hen relevante pps. Om als pps te leren hoe je het mkb het beste kunt bereiken en bedienen hebben we de koplopers naar hun ervaringen gevraagd.