Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Versnelling digitalisering mkb

01-10-2019

#Mkb #Digitale werkplaats

Ondernemers zijn verantwoordelijk voor de vernieuwing van hun eigen business. Dus ook voor hun digitalisering. Toch ziet Mona Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, een ondersteunende rol voor de overheid. Ze zei op de op de Nederland Digitaal Dag 2019: “Het is beslist nodig om als ondernemer aan te sluiten bij wat de toekomst vraagt. Denk aan het efficiënter maken van bedrijfsprocessen, meer klanten bereiken en beter weten wat je klanten willen door data te gebruiken. Als staatssecretaris wil ik ervoor zorgen dat ondernemers optimaal gebruik kunnen maken van de kansen van digitalisering. En dat tegelijk de risico’s minimaal zijn. Eén van de acties uit mijn MKB-actieplan is het opzetten van digitale werkplaatsen voor het mkb.” Met de digitale werkplaatsen wil ze de lokale samenwerking stimuleren van overheid, onderwijs en bedrijfsleven.

Wat is een Digitale Werkplaats?

Een Digitale Werkplaats is een lokale publiek-private samenwerking van onderwijs, overheid en bedrijven. Een plek  waar ondernemers, studenten, docenten en ondernemers elkaar ontmoeten. Ondernemers die niet goed weten hoe ze het moeten aanpakken met online sales en marketing, met het benutten van data en met automatisering kunnen hier terecht. Ze krijgen praktische adviezen van studenten uit het hbo of het mbo, van docenten en experts. Met behulp van een scan wordt de kennis en innovatievraag van ondernemers in kaart gebracht. De uitkomst daarvan vormt het vertrekpunt voor de studenten van de betrokken onderwijsinstellingen.

Het praktische advies in een Digitale Werkplaats kan gaan over:

  • online sales & marketing
  • big data
  • automatisering

Het is aan een Digitale Werkplaats zelf om te bepalen waarop de focus ligt.

Onlangs startte de 'Werkplaats Online Ondernemen' in Groningen. De werkplaats is een initiatief van de Hanzehogeschool Groningen, Noorderpoort en Rijksuniversiteit Groningen, samen met EZK, provincie, gemeente, Rabo en Google, Daar-om.nl en Kranz Collins als ondersteunende experts. Naast het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) financieren de provincie, de gemeente Groningen en Rabobank Stad & Midden Groningen de samenwerking.

Voordelen van een Digitale Werkplaats

Een Digitale Werkplaats is zo opgezet dat ondernemers en digitale specialisten (in spé) elkaar makkelijk weten te vinden. Het is een plek waar de tijd genomen wordt om de vraag van de ondernemer te achterhalen en waarbij de kennis en het oplossend vermogen van studenten en docenten heel toegepast en praktisch wordt benut. Laagdrempelig, dichtbij en tegen schappelijke kosten dus.

Een Digitale Werkplaats kan ondernemers het beslissende zetje geven. Om een Digitale Werkplaats succesvol te maken is de deelname van een divers aantal publieke en private organisaties heel belangrijk:

  • Onderwijsinstellingen 
    Voordeel: studenten doen relevante praktijkervaring op, ICT-opleidingen worden aantrekkelijker en er ontstaat een betere aansluiting op de arbeidsmarkt.
  • Gemeente, provincie en KvK
    Voordeel: het draagt bij aan een toekomstbestendig mkb in de regio.
  • Intermediairs zoals banken en ondernemersverenigingen
    Voordeel: een succesvol mkb zorgt voor economische groei.
  • Expertbedrijven op het gebied van de betreffende technologie
    Voordeel: ze krijgen zo de kans producten en diensten te ontwikkelen voor deze nieuwe markt.

Criteria voor het opzetten van een werkplaats

Hoewel de werkplaatsen kunnen verschillen in keuze, aanpak en activiteiten zijn er een aantal vaste criteria waaraan ze moeten voldoen:

  • mkb-bedrijven in de groep van 2 tot 50 werknemers
  • faciliteren in bestaande of bewezen digitale technologieën: online marketing en sales, data, automatisering
  • voor en met ondernemers
  • co-creatie tussen diverse organisaties
  • regionale samenwerking tussen onderwijs en bedrijf en overheidsinstelling
  • maximaal 50% cofinanciering voor een periode van drie jaar vanuit het ministerie van EZK
  • de samenwerking biedt ruimte voor nieuwe partners
  • alle ontwikkelde kennis wordt vrij beschikbaar gesteld

 

 

 

Lees ook