Verander je mindset en je bent op expeditie
#Bijeenkomst #Expeditie
We leven in een tijd waarin alles om ons heen enorm in beweging is: de technologie, de maatschappelijke verhoudingen, de manier waarop we ondernemen, alles verandert. Dat heeft impact op hoe we leren en werken. Sluit wat het onderwijs ons biedt nog wel aan op wat we moeten doen op de werkvloer? Zes studenten zochten naar antwoorden op hoe onderwijs en bedrijfsleven efficiënt samenwerken. Op 3 maart luisterde een Pakhuiszaal vol met aandachtigen naar het resultaat van die expeditie.
Wessel, Nikisha, Aaron, Kaylee, Elijah en Sil waren allen nog student toen ze aan de zoektocht begonnen. Elk met hun eigen ervaring met het onderwijs en met hun eigen mening. Onbevangen stapten ze de wereld van ‘robotisering & digitalisering’ in, braken hun hoofd over de ethiek van ‘diversiteit & inclusie’ en wisselden van gedachten over de betekenis van ‘next economy’.
Het onderwijs is stuk en dat is best fijn
“En Wessel wat heeft die expeditie je gebracht, wat heeft je het meest geraakt?” begon Lieke Koningen, onderwijzer en presentator van de avond. Wessel Smits, leraar in opleiding hoefde niet lang na te denken: “Door de expeditie ben ik erachter gekomen dat we kinderen niet opleiden voor de toekomst. Het verhaal van Kees Klomp ‘Hoera, het systeem is stuk - over de betekeniseconomie’ heeft mijn horizon verbreed. Het onderwijs is stuk en dat is eigenlijk best fijn. Want dan kunnen we helemaal opnieuw beginnen. Geen idee hoe het moet worden maar het moet in ieder geval anders."
Eeuwig onderwijs voor iedereen
Maar hoe dan, wil iemand uit de zaal weten. Een curriculum pas je toch niet zomaar aan? Onderwijs is traag als het om veranderen gaat. Laura Polder, docent en maatschappelijk ondernemer reageert: "Het curriculum hoeft niet persé anders, het gaat vooral om de mindset, die moet anders. Binnen het bestaande curriculum kun je in je lessen veel nieuwe dingen toepassen. Kleine stukjes. Begin eens met vragen aan studenten wat ze nodig hebben. Je zal verbaasd staan. Mijn droom? School nooit meer dicht, deuren altijd open. Een heel dynamisch proces van ons allemaal. Eeuwig onderwijs voor iedereen.”
Van “geen idee wat ik kon verwachten” tot “bomvol vooroordelen”
We kampen met veel uitdagingen. De expeditie ving ze in drie clusters: robotisering, diversiteit en de next economy. De studenten bezochten Zorgboulevard, Smart Factory , Virtuele Leermeesters, Kipster, ZeeuWind, World Horti Center, Ikea Nederland en Studio Moio. Met een hoofd vol vragen zoals ‘wat is de rol van dieren in ons voedselsysteem? Hoe zorgen we in een steeds diverser wordende maatschappij dat iedereen mee ontwikkelt op een manier die bij hem of haar past? En wat vraagt deze houding van vakmensen en vakonderwijs?’ probeerden ze de organisaties zo onbevangen mogelijk binnen te stappen.
Kaylee over haar bezoek aan Zorgboulevard: “Eerlijk gezegd zat ik bomvol vooroordelen en verwachtte ik op een suffe plek te komen waar bejaarden onpersoonlijk gevoerd worden door een robot. Maar wow, wat fantastisch dat je met behulp van technologie mensen zo kunt stimuleren. Het is hier allesbehalve suf!”
Elijah over World Horti Center: “Een komkommer gekweekt in een Chinees klimaat in je handen houden is natuurlijk heel bijzonder. Hier wordt gewerkt aan grote veranderingen van ons voedselsysteem. Ze kunnen het voedseltekort oplossen, prachtig. Alleen vraag ik me dan gelijk weer af: wat betekent dat voor de wereldeconomie?”
Aaron over Studio Moio: “Ik wist vooraf niet wat ik hiervan kon verwachten. Maar het raakte me diep: uitvallers die dankzij dit systeem weer met plezier naar school gaan, dat is mooi. Iedereen is anders. Welke manier van leren past het beste bij je, daar kijken ze naar. Of het te koppelen is aan het reguliere onderwijssysteem? Dat weet ik niet. Maar laten we de mogelijkheden onderzoeken en elkaar niet op voorhand uitsluiten. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden.”
Meemaken is veranderen
De expeditie heeft de studenten een onuitwisbare ervaring gebracht. Hun mening over bepaalde onderwerpen is veranderd, scepsis heeft plaats gemaakt voor omarming. Technologie blijkt minder bedreigend en biedt juist kansen. Marjolein ten Hoonte sluit de avond af: “Het is ontroerend om te zien wat er met jonge mensen gebeurt die achter deuren komen waarvan ze het bestaan niet eens wisten. Die verwondering, dat gun je alle studenten. Dus stel je open, verwonder je, zoek verbinding. Want de school en de maatschappij: dat zijn wij.”
Zin om ook op expeditie te gaan? Bekijk de films. Het gesprek over de toekomst van het onderwijs gaat door op social media onder #wijzijnkatapult #expeditie. Wil je je eigen expeditie organiseren kijk dan op www.wijzijnkatapult.nl/expeditie en nodig één van de expeditieleden uit bij jou op locatie.