‘Van ad hoc naar een programma’: ACIN

21-07-2020

Pps-activiteiten #Innovatie beroepspraktijk #Mkb #ICT #Creatieve Industrie #Centres of expertise #Artikel

Dominique van Ratingen is programmamanager bij Amsterdam Creative Industries Network, een katalysator van publiek-private samenwerkingen op het gebied van creatieve industrie en digitale technologie. Één daarvan is Knowledge Mile, waar Maarten Terpstra community manager is. 

ACIN heeft al een hele ontwikkeling achter de rug. Waar staan jullie nu? 
Dominique: “Wij zijn begonnen met labs, waarin met externe partijen kennis werd ontwikkeld. In de tweede fase waren we heel erg gefocust op netwerk opbouwen. Daaruit hebben we een methode ontwikkeld voor het bouwen van Impact Netwerken. Nu zitten we in de derde fase: Hoe gaan we de netwerken inzetten? Hoe komen we tot een duidelijke programmatische agenda?” 

Wat heb ik als mkb’er aan ACIN? 
Dominique: “Onze meerwaarde zit in de creatieve vaardigheden. De kracht van de creatieve industrie is dat zij de innovatie in andere sectoren kan versnellen en vergroten. Zeker in een sterk digitaliserende samenleving wordt dat alleen maar belangrijker.” 

Waar zit dat voor mkb’ers concreet in? 
Maarten: “Ten eerste in de toegang tot studenten, onderzoekers en een kennisinstelling. Iedereen krijgt er energie van als studenten aan de slag gaan met de materie van je bedrijf, dat leidt tot innovatie. Ten tweede in het collectief organiseren van ondernemen. Dat kan van alles zijn: van straatverlichting aanbrengen tot vergroening en belangenbehartiging bij de gemeente.” 

Noem eens een voorbeeld waar je trots op bent? 
Maarten: “Knowledge Mile is nu een stichting die zichzelf in leven houdt, Knowledge Mile BIZ. Daar zijn nu 300 organisaties bij aangesloten, voor het grote deel mkb-ondernemers.”  

Hoe hebben jullie dat aangepakt?  
Maarten: “We zijn gewoon bij ondernemers naar binnen gelopen. Letterlijk deur aan deur. Je moet alleen zorgen dat je een goed aanbod hebt. En iemand die de relatie in de gaten houdt, dat is ook belangrijk. Maar zorg dat organisaties niet een relatie met die persoon maar met het netwerk aangaan. Dat is iets om continu in je achterhoofd te houden.” 

Moet een PPS maatwerk bieden? 
Dominique: “Binnen kaders. Het is niet de bedoeling om jezelf in iedere samenwerking in bochten te wringen om het voor elkaar te krijgen. Je moet weten: we zijn van dit, dit en dat. Daarbinnen kunnen we variëren. Maar je moet voorkomen dat je alles wilt zijn voor iedereen.” 
Maarten: “In een eerdere baan die ik heb gehad, noemden we dat custom of the shelf.”  

Zoals veel PPS’en hanteren de PPS’en van ACIN een samenwerkingsmodel met diverse ‘ringen’. Lukt het jullie om mkb’ers in de binnenste ring te krijgen?  
Maarten: “Jawel. De meeste bedrijven zitten natuurlijk in de buitenste ring. Dan heb je het over 90 procent, tegen 10 procent in de middelste ring en 1 procent in de binnenste ring. Maar ook bij die 1 procent zit in mkb. Dat zijn wel de wat grotere bedrijven, die dan de belangen van kleine bedrijven behartigen.” 

Tip 
“Kleine ondernemers zijn heel erg bezig met de korte termijn. Het is fijn om als PPS snel iets te kunnen fiksen voor een organisatie, en ad hoc-initiatieven werken ook goed om te kijken wie er wil samenwerken. Maar uiteindelijk moet je die mensen wel bundelen in een programma. Begin dus vroegtijdig een funnel voor programma’s te organiseren.”  

Amsterdam Creative Industries Network (ACIN) 
Initiatiefnemers: Hogeschool van Amsterdam, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Inholland, Gerrit Rietveld Academie 
Belangrijke partners: KLM, LBi, Cisco, Digital C, AVROTROS 
Sector: creatieve industrie en digitale technologie 
Startjaar: 2013 
Doelgroep: hele mkb 
Bereik per jaar: 548 organisaties in ons netwerk, waarvan ruim 200 bedrijven, 2493 studenten betrokken bij projecten, 4800 bezoekers bij events 
Aanbod: initiatiefnemer van Creative Tech LabsKnowledge MileDigital Society School en Campus Amsterdam 
Bijzonder: heeft expertise over netwerkvorming gebundeld in het Handboek Impact Networks; nu bezig met heroriëntatie naar ACIN 3.0, met een inhoudelijk programma voor de komende 3 jaar. 

amsterdamcreativeindustries.nl 

Dit portret is onderdeel van een reeks portretten van publiek private samenwerkingen (pps) die koploper zijn in het bereiken van én bovendien meerwaarde bieden voor mkb-bedrijven. Het mkb is de groeimotor van de Nederlandse economie. Van de ruim 10.000 partners van pps is 80% mkb. Tegelijkertijd werkt het overgrote deel ervan (96%) nog helemaal niet samen met het onderwijs. Dat is een gemiste kans, omdat door samen te werken zoveel - letterlijke en figuurlijke - winst valt te behalen. Deze kleine(re) bedrijven moeten het juist hebben van samenwerking om hun personeelsbestand up to date te houden en nieuw talent aan trekken en te behouden. Of bijvoorbeeld te profiteren van innovaties op het gebied van duurzaamheid en digitalisering. Want als klein bedrijf kun je dat niet allemaal zelf organiseren. Daarom werkt Katapult in 2020 en 2021, in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, aan het actiever betrekken van mkb-bedrijven bij een voor hen relevante pps. Om als pps te leren hoe je het mkb het beste kunt bereiken en bedienen hebben we de koplopers naar hun ervaringen gevraagd.