IntroductieTool: Zo werkt CHILLTool: Zo werkt TIP Community LogistiekTipsUit de praktijkOok interessant!
Welke rollen en functies heb je nodig?
Welke rollen en functies heb je nodig?
Succesvolle pps’en noemen 22 rollen en functies die van belang zijn om het mkb goed te bereiken en te bedienen. Binnen deze rollen zijn accountmanagement en relatiemanagement essentieel. De koplopers leggen grote nadruk op het belang van een persoonlijk gezicht van de pps. Iemand met een sterk netwerk, iemand die zowel de taal van de school als het bedrijf spreekt, iemand die relaties onderhoudt. Continuïteit in contactpersonen is een voorwaarde. Maar de koplopers benadrukken ook dat ‘niemand het alleen doet’: niet alles hoeft in één functie te zitten. Een heel effectieve oplossing is duo-projectleiderschap, waarin kennis uit verschillende voor een pps relevante branches samenkomt.
Tool: Zo werkt CHILL
- Business developers (3 fte) gaan op zoek naar bedrijven waarmee CHILL kan samenwerken.
- Labmedewerkers (7 fte) voeren samen met studenten het onderzoek uit.
- Ondersteuners (10 fte) regelen de praktische zaken.
- Ook van belang is de rol van externen en intermediairs, zoals consultants die bij veel bedrijven langskomen. “We hebben een samenwerking met een notaris-accountancykantoor dat bij veel bedrijven binnenkomt. Hun medewerkers wijzen potentiële klanten op CHILL. Dus je netwerk moet breder zijn dan alleen de sector techniek.”
Tool: Zo werkt TIP Community Logistiek
- Studenten leggen zelf aan bedrijven uit wat ze voor hen kunnen betekenen.
- Externe betrekkingen zorgen voor het werven van bedrijven.
- Een studentmatcher zoekt voor bij elk bedrijf en vraagstuk een student die hierbij past. Dat gebeurt vanuit het perspectief van diverse opleidingen. Hiervoor werkt TIP Community Logistiek samen met bureau Havenstages van CoE RDM.
- Een trainer verzorgt de masterclasses.
- Een onderzoeker wordt ingezet waar dat nodig is.
- Ondersteuners zorgen dat er voor elke bijeenkomst een lokaal is, koffie en thee. etc.
Tips
- “Het opzetten van werkrelaties vraagt veel aandacht, maar je hebt er geen groot team voor nodig. De belangrijkste voorwaarde is dat je goed in de smiezen hebt waar ieders welbegrepen eigen belang ligt. Je hebt een paar mensen nodig die het leuk vinden om daar achter te komen, die er lol in hebben om mensen aan elkaar te verbinden en te zorgen dat ieders belang gediend wordt.” (Matthijs ten Berge, Culture Club)
- “We proberen gesprekken steeds meer te centraliseren in een soort innovatietafels, waar ondernemers ook elkaar leren kennen.” (Daniëlle Stolk, TIP Community Logistiek)
- “It takes one to know one: als je een mkb’er wilt helpen, moet je de taal van het mkb spreken.” (Alexander Jansen, Tech For Future).
- “Succesvol relatiemanagement ligt niet alleen bij de business developer, maar ook bij de directeur, de beheerder van onze proeftuin en onze onderzoekers. Het moet een houding en cultuur zijn die bij iedereen in het bloed zit.” (Marcel Koenis, Entrance)
Uit de praktijk
Effectiviteit in het bereiken van het mkb hangt af van het profiel van de mensen binnen je pps, zegt Cyriel Mentink van CHILL. “De juiste mkb’ers bereik je met de juiste business developers. Een van onze business developers komt van Chemelot, die kent hier iedereen. We hebben ook iemand vanuit het roc, die een enorm groot netwerk in het mkb meebracht. Daarnaast zitten in onze netwerken consultants uit andere sectoren. Die signaleren dingen die voor ons interessant zijn, en andersom.”
Lees hier meer over de aanpak van CHILL