Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Praktijkleren in de energietransitie, hoe doe je dat?

24-01-2020

#Onderwijs en werving #Energie #Topsectoren

Te weinig menskracht, opleiden moet anders en de markt is volop in beweging. Hoe zorg je er in die heksenketel van de energietransitie dan voor dat studenten en werknemers goed voorbereid de praktijk ingaan zodat ze optimaal presteren? Het beroepsonderwijs en zeker het mbo zit bomvol uitdagingen. Die los je niet een, twee, drie op maar één ding is zeker: om goed beslagen ten ijs te komen is een goede contextrijke leer- en werkomgeving voor zowel studenten als zij-instromend personeel onmisbaar.

Niet het wiel opnieuw uitvinden

De energietransitie zorgt ervoor dat onderwijs en bedrijfsleven naar elkaar toe trekken. Er zijn al aardig wat stappen in de goede richting gezet: veel roc’s, aoc’s en vmbo’s sloegen de handen ineen met bedrijven uit de regio om mensen klaar te stomen voor de energie-arbeidsmarkt. Bijvoorbeeld door gezamenlijk een contextrijke leer- en werkomgeving voor hen te ontwikkelen of verder uit te breiden. Andere opleidingen bevinden zich nog aan de start.

Want het klinkt zo simpel, het geleerde meteen in de juiste context toepassen, maar hoe doe je dat in de praktijk? Waar moet een contextrijke leeromgeving aan voldoen? Wat zijn de mogelijke knelpunten? En wat zijn de ervaringen van anderen?

Het antwoord daarop kent verschillende uitwerkingen. Sommige onderwijsinstellingen kiezen voor een campusontwikkeling. Anderen maken juist van hun omgeving een campus. Uiteraard maak je zelf een keuze bij wat je denkt nodig te hebben. En om dat te bepalen doe je er goed aan je te laten inspireren door goede voorbeelden.

Andere manier van kijken

28 Regionale onderwijscentra (roc's) en aoc’s ondertekenden in 2018 een manifest. Ze werken samen in het landelijke mbo-programma 'De Uitdaging' aan 5 punten, waaronder een 'lerende aanpak' voor vmbo, mbo en bedrijven om een goede contextrijke leer- en werkomgeving te organiseren. Samen met de topsector energie en de brancheorganisaties Bouwend Nederland en TechniekNL brachten ze goede voorbeelden in kaart met als doel mensen te inspireren keuzes te maken die passen bij hun eigen ambities. Martin de Haan, programmadirecteur van VTi Amsterdam, een PPS in de Metropoolregio Amsterdam was vanaf het allereerste begin betrokken bij 'De Uitdaging' en het actieplan voor de workshop contextrijke infrastructuur.

De Haan: “We hebben een aantal inspirerende initiatieven in beeld gebracht, die nu we nu in de workshop gebruiken om anderen te inspireren. Ik versta onder campus een plek om te leren. Dat kan in een schoolgebouw zijn, in een stad als Amsterdam, of in een regio als Noord-Holland-Noord. Ook daar zijn technische bedrijven waarmee je kunt samenwerken. Als je apparatuur en gebouwen met elkaar deelt, hoef je niet in een (school)gebouw te investeren. Kortom, het gaat om een andere manier van kijken en in de workshop leer je wat het beste bij jouw positie past. Decentraal, zoals bij ons in Amsterdam, of centraal, zoals in Dordrecht"

Lessen delen.

Katapult stelt deze geleerde lessen beschikbaar aan iedereen. Meerdere ervaren projectleiders hebben al aangeboden hun kennis en inzichten te delen. Bijvoorbeeld in een masterclass, workshop of een ondersteunend traject. Interesse? Mail t.boekhoud@ptvt.nl voor een passend aanbod.

 

Lees ook