Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Podcast: 'Ik voel me verantwoordelijk om daadwerkelijk die slinger te geven’ - Marijn van Dongen over jongeren en techniek

16-12-2019

Ontmoeting #Betatechmentality #Podcast

Was je er niet bij tijdens de Katapultdag 2019? En wil je proeven van de energie en initiatieven die er gaande waren? Luister mee met deze serie korte podcasts waarin Harm Edens in gesprek is met een aantal bezoekers. Over experimenten, subsidies, social media, netwerken, de rol van het mkb en andere Katapult-zaken.

Luister naar deze podcast waarin Marijn van Dongen uitlegt waarom jongeren nog onvoldoende kiezen voor een technische vervolgopleiding.

Marijn van Dongen zit inmiddels een half jaar bij Katapult, maar houdt zich al zes jaar bezig met het beroepsonderwijs. Vooral het enthousiast maken van jongeren voor een technische vervolgopleiding. Er wordt nog te weinig gekozen voor techniek-opleidingen. Er zijn veel mooie activiteiten waar ze ervaringen kunnen opdoen, maar volgens Marijn wordt er niet de tijd genomen voor een reflectiemoment: ‘Waarom past dit bij mij? Waarom kan ik dit? Dan maak je het niet van jezelf.’ Dat is een taak voor mentoren en decanen, maar die zijn te druk met de organisatie. Ook ontbreekt het jongeren aan voldoende zelfvertrouwen. Met Katapult ligt de focus voor Marijn om vanuit zijn netwerk de slag te maken naar het bedrijfsleven: ‘We hebben een groot netwerk van driehonderd communicatieprofessionals die allemaal op mbo- en hbo-instellingen actief zijn, sommige ook op de universiteit. Dit is een gratis en vrijblijvend kennisnetwerk.’ Hij vertelt dat hij de professionals in het netwerk wil laten zien wie er in de regio actief is en met wie ze samenwerken. ‘Nu sta ik op deze plek en voel ik me verantwoordelijk om daadwerkelijk die slinger te geven. We gaan het doen.’