Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

"Onze sleutel tot succes? Ondernemers in de lead”

28-11-2019

Ontmoeting #Samenwerken #High Tech Systems en Materials #Tool

Katapult is dit jaar een experiment gestart: samen met zo’n dertig mensen uit het netwerk, lieten we via social media aan anderen zien wat publiek privaat samenwerken is, wat het oplevert en hoe we elkaar verder kunnen helpen. Martin de Haan postte fervent, wat hem de titel ‘Actiefste PPS-ambassadeur’ opleverde! Tijd voor een gesprek met deze actieveling, over ‘zijn’ PPS, de uitdagingen die hierbij komen kijken en wat het betekent om hierover te berichten op social media.

Martin de Haan is programmadirecteur van VTi Amsterdam. Een stichting die in 2012 is opgericht door drie ondernemers (Antonio Navarette, Edwin Klomp en Eugene Soffers). Zij maakten zich zorgen over de kwaliteit van het onderwijs en kwantiteit van het aantal jongeren op het Amsterdamse vmbo in de Elektrotechniek en Installatietechniek. Het probleem? Te weinig jongeren kozen een opleiding in die richting en het onderwijs sloot niet aan op de behoefte.

Sleutel tot succes
Daarom zijn de drie initiatiefnemers een vakschool gestart in 2017. Hun droom? Meer en beter goed opgeleide Elektro- en Installatietechnici die helpen de Metropoolregio Amsterdam toekomstbestendig te maken. De Haan: “Het bestuur bestaat uit een onafhankelijke voorzitter, ondernemers en de directievoorzitter van het mbo college. De verdeling is duidelijk, dit is het project van en voor het bedrijfsleven. Daarom zijn de ondernemers binnen het bestuur in de lead. Ik denk dat dit één van de sleutels is van ons succes. Het aantal deelnemende partners is sinds de start hard gegroeid. Hopelijk kunnen we binnenkort onze 66ste en 67ste partner verwelkomen.”

Erkend netwerk
Na een goedgekeurde aanvraag bij het Regionaal Investeringsfonds (RIF), startte het project in april 2017 met 19 partners. Volgens De Haan heeft het tijd gekost om elkaar goed te begrijpen en om een gemeenschappelijke taal, probleem, ambitie te formuleren: “De tijd die we hebben genomen om de RIF-aanvraag te doen, heeft ervoor gezorgd dat iedereen besefte dat we deze problemen alleen samen konden oppakken. Door gezamenlijk te focussen op problematiek, uitdagingen en ambitie bereiken we meer. Inmiddels is VTi Amsterdam uitgegroeid tot een erkend netwerk rondom de Elektro- en Installatiebranche en heeft een kennis, aanjaag en regiefunctie als het gaat om energietransitie & human capital. Sinds vorige week staan we zo vermeld als practoraat.”

Eén groot leslokaal
De partners hebben in korte tijd flinke resultaten geboekt. Zo is er vanaf 2017 een jaarlijkse groei van 20 procent van mbo studenten in de richtingen Elektro- en Installatietechniek. Ook is er een leergang Hybride Vakdocent gestart. In 2018 nog met 6 hybride vakdocenten; nu volgen 14 studenten de leergang. Maar het meest trots is De Haan op de lancering van de virtuele campus: www.hoewerktmijnstad.nl. "Hier komt alles uit ons plan samen. Met dit project maken we de onderwijs-infrastructuur in de stad en omgeving zichtbaar en werken we aan zichtbaarheid van de branche om de instroom te vergroten. Amsterdam is hiermee één groot leslokaal geworden.”

Meerwaarde social media
Tenslotte, wat vond De Haan van zijn deelname aan het social-media experiment van Katapult? “Ik moet eerlijk zeggen dat ik behoorlijk sceptisch was over de aanpak. Toch is Katapult erin geslaagd me nieuwsgierig te maken en ben ik ontzettend blij dat ik heb meegedaan. Ik heb geleerd hoe ik mijn aanwezigheid op LinkedIn kon verbeteren. Het is bijzonder om te zien dat, als je het net even wat anders brengt, je meer respons krijgt op jouw posts. Mijn advies aan mensen die nog twijfelen of ze actief willen zijn op social media: ga het gewoon doen, je kunt geen fouten maken! En het helpt je enorm als jouw partners je online kunnen volgen en zien wat je voor de pps aan het doen bent. Je toont als het ware daarmee jouw meerwaarde.”

Lees ook