Goed doen en geld verdienen gaat wél samen!
Ontmoeting #Bijeenkomst #Het kan dus wel
Wie betaalt de rekening voor het oplossen van maatschappelijke en ecologische vraagstukken? Iedereen die een duurzaam initiatief opstart stelt zich die vraag. Om vervolgens met een rekensom te checken of de businesscase klopt. Tijdens zijn werk als adviseur verwonderde Matthijs Bobeldijk zich: waarom zetten we geld verdienen altijd voorop? Overal. Zelfs in de zorg, het onderwijs en het sociale domein waarbij het eigenlijk draait om het helpen van mensen is het financiële plaatje het vertrekpunt. Maar hoe leggen we dat straks uit aan onze kinderen en kleinkinderen als onze planeet voor hen onleefbaar is geworden?
Purpose Case – een nieuw model
Tijd om hierover van gedachten te wisselen tijdens een speciale ‘Het-kan-dus-wel-sessie’ bij 3D Makers Zone in Haarlem. Want niet alleen PPS'en, maar ook sociaal ondernemers en andere impactmakers lopen vast op de businesscase. Hoe breek je daar doorheen? Hoe verduurzaam je een dergelijk initiatief? Matthijs Bobeldijk, aanjager van Katapult en de betekeniseconomie, denkt goed werkbare handvatten te bieden met zijn managementboek IMPACT - zet vanuit de Purpose Case de wereld naar je hart. Daarin introduceert Bobeldijk een nieuw model, de Purpose Case. Zijn uitgangspunt daarbij: wat als we nu eens samen de impact-puzzel leggen en zowel financiële als niet-financiële opbrengsten meetellen? Waarbij we het perspectief veranderen van de businesscase naar de Purpose Case. Het model is afgelopen jaren door diverse bedrijven, sociaal ondernemers en andere IMPACT-makers gebruikt om impact te maken én geld te verdienen.
Verwondering – waarom doen we de dingen zoals we ze doen?
De middag startte met het stilstaan bij verwondering, de motor die aanzet tot verandering. “Alle grote mensen zijn ooit kind gewest, maar er zijn er maar weinig die zich dat kunnen herinneren.” Laura Roebroeck, moderator van deze middag en aanjager van Katapult in het groene domein maakte van de gelegenheid gebruik om de kleine Prins te citeren. Volwassenen verwonderen zich dan minder snel, vulde Bobeldijk aan, ze willen wel betekenis maken. Die betekenis kent drie niveaus: persoonlijk, sociaal en maatschappelijk. Als je de cirkel van betekenis om je heen kunt uitbreiden, maak je ook verschil. “Schrijf op waarover je je verwondert en neem dat mee de middag in. Zo krijgt het betekenis. Ga zelf puzzelen.”
Er kon gezamenlijk gepuzzeld worden rondom de impactthema’s (Arbeids) Mobiliteit - Circulariteit - Inclusie - Onderwijs en Zorg. Matthijs Bobeldijk leidde een ‘Vraag maar raak-sessie’ over werken met de Purpose Case.
Het begint pas
De middag eindigde met een paneldiscussie bestaande uit: Tim van der Voord, Projectleider Smart Makers Education, Jürg Thölke, Lector Authentiek Leiderschap, Hogeschool InHolland, Gertjan de Jong, sociaal ondernemer, eigenaar Elgram en Matthijs Bobeldijk, aanjager Betekeniseconomie. Leiding geven aan je Impact-initiatief, hoe doe je dat? Thölke: “Het lastige zit ‘m in het feit dat je andere mensen nodig hebt om iets te bereiken want samen kom je nou eenmaal verder. Maar voor samenwerken geldt zelden dat één plus één drie is. Meestal is de uitkomst min tien. Zodra mensen samenkomen wordt het ingewikkeld.” De Jong voegt daar aan toe: “En spreken vanuit je hart is heel mooi maar wordt bijzonder lastig als er businessmodellen op tafel komen.” Wat is dan het sleutelwoord voor leiderschap aan een impactinitiatief? Volhouden!, beamen alle panelleden. Stug doorgaan en voldoende reflecteren. Niet alleen, maar samen als collectief.
“Laten we een community vormen”, eindigt Bobeldijk “zodat we elkaar kunnen steunen als het moeilijk gaat. Want het begint pas.”