Onderwijsontwikkeling in het bedrijfsleven: mbo-studenten presenteren resultaten leeropdracht

17-02-2020

Pps-activiteiten #Samenwerken #High Tech Systems en Materials #Mbo-initiatief #Tool

Negen mbo’ers van Gilde Opleidingen Venlo presenteerden de uitwerking van hun leeropdracht die ze bij Inther Group in vier maanden tijd hebben gerealiseerd. Dit is het gevolg van een unieke samenwerking tussen Inther en CIV, het Centrum voor Innovatief Vakmanschap Maak- en Smartindustrie. Het doel van deze samenwerking is: gerichter geschoolde medewerkers met meer kennis van de laatste technologieën, passend bij de vraag vanuit het bedrijfsleven.

Nuttig en rustig
“We hebben het allemaal als zeer geslaagd ervaren”, concluderen zowel Koen Gruntjens (Senior R&D Engineer bij Inther Group), Paul van de Laar (docent Gilde Opleidingen) als de vierdejaars mbo-studenten Lon Meeuwissen en Fabian Laemers. Lon vertelt enthousiast hoe fijn het is om aan iets te werken dat tot nut kan zijn voor de onderneming. “We hebben nu te maken met een echt bedrijf en je doet het werk niet voor niets. Daarbij zit je in een professionele setting, anders dan op school.”

Zelfstandig
Fabian vindt het prettig om in het bedrijf ervaring op te doen. “Het is een keer wat anders. De afwisseling is erg fijn.” Docent Paul begeleidt de studenten van begin tot eind. “Je ziet dat ze nu leren dat je in een organisatie in een team werkt en dat niet alles meteen voorhanden is. Het zelfstandig zaken plannen en oppakken is erg leerzaam. Dit is geen ‘verzonnen’ klant, zoals op school het geval is, waarbij je fictief iets fabriceert. Hier worden eisen gesteld aan het concept en de uitwerking.”

Enthousiast
Als engineer bij de system integrator in Venray schoof Koen regelmatig aan als er vragen waren. “Maar door het enthousiasme van deze jongens merkte ik dat ik vaker even bij ze ging kijken om te zien hoe het verliep en of ik nog meer voor ze kon betekenen. Ik was voor beide projecten de aanjager van de samenwerking. Ik wilde namelijk een ‘out of the box’-oplossing voor een product dat bij Inther gewoon draait maar waarbij we willen kijken naar andere mogelijkheden die efficiëntie en snelheid bevorderen.”

A-Frame
Het bewuste project was het A-Frame van Inther Group. Deze volautomatische oplossing voor het snel verwerken van complexe bestellingen is een ‘proven technology’ en wordt door verschillende warehouses naar volle tevredenheid gebruikt. Een onderdeel van het A-Frame is de ‘ejector’ die drie producten per seconde op de band schiet. “Door reductie van het vermogen en het gebruik van minder onderdelen kunnen we een nog efficiënter product realiseren”, licht Koen toe. “De opdracht voor de studenten was om hiervoor een oplossing te bedenken.

Eyecatcher
Naast de ejector-aanpassing gaf Inther de opdracht om een presentatiemodel van het A-Frame te maken dat interactief gebruikt kan worden. Handzaam en leerzaam. “Deze vraag kwam vanuit onze HR-afdeling”, vertelt Koen. “Het moest een demo-opstelling worden die ingezet kan worden bij het geven van voorlichting op scholen maar ook op beurzen. Zo kunnen we laten zien wat er gemaakt wordt en samen met een spelelement is het een interactieve eyecatcher geworden.”

Win-win
“In deze opdrachten zit ontwikkeltijd. In het bedrijfsleven blijven deze ‘klussen’ vaak liggen”, aldus Koen. “Doordat het bedrijfsleven en het onderwijs op dit punt zijn gaan samenwerken kon het efficiënter, deelden we voorzieningen en kennis. Optimaal om ‘out of the box’ te denken. Studenten komen veelal met slimme oplossingen. En voor de studenten is het bedrijfsleven net weer anders dan op school. Dus een win-winsituatie!“

Een kwalitatief beter product
Negen mbo’ers zijn in groepjes aan de slag gegaan en bedachten een concept. Uiteraard moesten ze voldoen aan enkele eisen, wensen, regels en een bepaald budget. “Je probeert het te realiseren met de juiste maten en kleuren. En vaak loop je tegen iets aan wat niet lukt. Maar met trial and error kun je ook laten zien wat níet mogelijk is. Ook daar leer je van”, lacht Lon. “Op school doorloop je slechts één keer het traject maar bij Inther kun je vaker ontwerpen, produceren en testen”, voegt Fabian eraan toe. “Hier krijg je ook de juiste feedback waardoor je een kwalitatief beter en werkend product aflevert. Dat is ook de kracht: je weet dat de klant iets verwacht dat hij kan gebruiken en toepassen. Daar werk je graag aan mee!”.

Geslaagd project
“Vier maanden lang werkten ze iedere woensdag een volle werkdag bij Inther aan hun project”, vertelt docent Paul trots. “Daarnaast zijn ze op school in de vrije uren actief geweest om de zaken nog meer te verfijnen. Zo komen we samen tot betere studenten (met de juiste kennis) die kunnen meegroeien in de organisatie.” En de studenten zelf? “We hebben veel geleerd en hebben mogen proeven hoe het in het bedrijfsleven eraan toe gaat. Op school ben je vooral individueel aan de slag, hier werk je in een team aan één product”, aldus Lon. Koen merkt op dat het niet realistisch is dat je een compleet engineeringsproces in vier maanden tijd met slechts een werkdag in de week kunt klaarstomen. “Maar het levert absoluut creatieve ideeën, enthousiaste studenten, een enthousiast bedrijf en wellicht toekomstige medewerkers op. Dit is voor ons allemaal een zeer geslaagd project dat smaakt naar meer!”