Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Katapultminifestival viert meerwaarde pps voor mkb

06-02-2020

Ontmoeting #Mkb #Tool #Bijeenkomst #Pro-motor-award

Geen andere plek zo geschikt om kennis te vieren, elkaar te inspireren met oplossingen en je te laven aan ondernemingsdrang als de gestapelde containers aan de rand van Amsterdam: Startup Village. Op 6 februari 2020 deden afgevaardigden uit onderwijs, overheid en bedrijfsleven hun voordeel met het Science Park: door samen te komen voor een middag die volledig in het teken stond van de meerwaarde van publiek privaat samenwerken (pps) voor het mkb.

Harm Edens bij de start van de middag: “We moeten naar een nieuwe wereld, het systeem moet op de schop. Kennis verandert zo snel dat je zwaar bevochten diploma alweer verouderd is op het moment dat je de arbeidsmarkt op gaat. Leren is een continu proces geworden, buiten gebeurt het. Daarom hebben we het vandaag over de meerwaarde van pps voor het mkb. Over hoe we slimme ict het mkb in krijgen bijvoorbeeld. En hoe je als ondernemer samenwerkt met dat eigenwijze onderwijs dat er een heel strakke agenda op na houdt.”

Tegen Arjan van Wijngaarden, mkb'er en programmamanager Expertisecentrum Precisietechniek Zuid-Holland: “Wat is de grootste hobbel die je als ondernemer moet nemen in die samenwerking met onderwijs?” Van Wijngaarden: “Cultuurverschil. De taal is anders, de belangen zijn anders, de wegen lopen verschillend. Zelfs al vind je hetzelfde dan nog is het moeilijk om met elkaar op te trekken.” Edens: “En hoe los je dat op?” “Gewoon doen! Ergens beginnen, je focussen op het gemeenschappelijke belang en je doel voor ogen houden. MKB!dee was daarbij voor ons het financiële steuntje in de rug waardoor het lukte.”

Wat levert het op?

Het festival bood veel ruimte voor uitwisseling en netwerken. Wie hulp nodig had kon terecht bij experts. Vraagstukken als ‘hoe werk ik samen met onderwijs, hoe begin ik of hoe bereik ik het mkb?’ werden op de snijtafel gelegd door verschillende deskundigen. Matthijs van Kampen, schrijver van het handboek ‘Samen werkt’, Arjan van Wijngaarden, programmamanager Expertisecentrum Precisietechniek en Paul Veger, jury-lid Pro-motor Award en CEO Decos Technology Group deelden hun inzichten en begeleidden het groepsgesprek. Een greep uit de tips die ter tafel kwamen op de vraag hoe bereik ik het mkb?:

  • maak duidelijk wat het de ondernemer oplevert,
  • deel goede voorbeelden van bedrijven die al samenwerken,
  • werk met ambassadeurs,
  • persoonlijk contact werkt het allerbest 
  • leg niet alleen contact om te halen maar geef ook iets terug.

Paul Veger tot slot: “Je moet een helder verhaal hebben dat ondernemers snel begrijpen. Mkb is de groeimotor van de Nederlandse economie. Helaas werkt het overgrote deel nog helemaal niet samen met het onderwijs. En dat is een gemiste kans, juist omdat door samen te werken zoveel winst valt te behalen.”   

Praatje bij plaatje

De Pro-motorgenomineerden, ervaringsdeskundigen bij uitstek als het gaat om van waarde voor het mkb te zijn, gaven inzage in de totstandkoming van hun samenwerking. Dit zijn de bedrijven die het moeten hebben van samenwerking om hun personeelsbestand up to date te houden; nieuw talent aan te trekken en te behouden; te profiteren van innovaties op bijvoorbeeld het gebied van duurzaamheid en digitalisering. Als klein bedrijf kun je dat namelijk niet allemaal zelf organiseren.

Bij het ‘Praatje bij plaatje’ namen zowel de ondernemers als de onderwijsgezanten je bij de hand in het verhaal naar succes. Dat uiteraard niet zonder slag of stoot bereikt werd. Ondernemer Hanneke Siebelink, Cleantech Center:

"Als ondernemer weet je vaak niet waar je met je innovatievragen terecht kunt. Cleantech Center doet gelukkig veel aan exposure: op Facebook, regionale media en met het innovatieontbijt. Zodoende kon ik daar mijn vraag neerleggen 'hoe verwerk je plastic in kleding?'. Dat hebben ze voor me uitgezocht en nu breng ik binnenkort mijn duurzame kledinglijn op de markt. In iedere regio zou een contactpunt voor ondernemers moeten zijn."


Daniëlle Stolk, Young Professional Community Logistiek: “Het grootste obstakel dat iedereen moet nemen is onzekerheid. Waar begin je aan en wat levert het op? Sterker nog: gaat het wel iets opleveren? Dat weet je niet, ik ben gewoon maar aan de slag gegaan; heb brancheorganisaties gebeld, contact opgenomen met bedrijven, presentaties gegeven en duizend vragen gesteld. Als je door die onzekerheid heen kunt duwen, ontvouwt het zich vanzelf.”

Lees ook