Innovatieteams

30-09-2019

Kennis over pps #(Praktijkgericht) onderzoek #Business modellen

In het businessmodel ‘innovatieteams’ gaan onderzoekers, docenten en studenten van een of meer specifieke opleidingen met of ondersteund door werknemers van een bedrijf aan de slag. Niet het onderwijsprogramma, maar vragen van ondernemers staan centraal. Die vragen zijn heel divers van aard: van marktonderzoek naar de consumentenbehoefte aan een bepaald product tot het daadwerkelijk ontwerpen, ontwikkelen, maken en/of testen van prototypes.

Key resources

Innovatieteams kunnen samengesteld zijn uit studenten van verschillende niveaus: mbo, hbo en wetenschappelijk onderwijs (multi-level). Daarnaast kunnen innovatieteams multidisciplinair zijn: er kunnen studenten uit verschillende opleidingen bij betrokken zijn. Bedrijven spelen een rol in de begeleiding, nemen deel aan het team en/of brengen kennis en soms faciliteiten in.

Waardecreatie

Bedrijven krijgen voor een gunstig tarief (of een in-kind-inbreng van begeleiding en een locatie) een verrassend en verfrissend antwoord op hun innovatievraag. Studenten leren in een (multidisciplinair) team te werken aan een echte bedrijfsopdracht, met alles wat daarbij komt kijken.

Klantrelatie

Voor het ophalen van klantvragen en het maken van afspraken (resultaat, tijdpad, vergoeding) is het verstandig een accountmanager of business development manager in te zetten. Met bedrijven worden jaarlijks afspraken gemaakt over het aantal projecten. Vaak is er in het bedrijf een vaste contactpersoon die voor de opdrachten zorgt.

Resultaat

Het inzetten van studententeams wordt ook wel slow consulting of co-engineering genoemd. Innovatieteams kunnen niet op dezelfde manier werken als teams in bedrijven. Ze hebben of meer tijd nodig (slow consulting), of de studenten werken als een soort tweede team, waardoor het resultaat niet essentieel is voor het bedrijf (co-engineering). Bedrijven geven vaak als feedback dat de innovatieteams met verrassende en inspirerende oplossingen komen en een bijdrage leveren aan het innovatieve klimaat in het bedrijf.

Lees ook