De Slaapzaak - digitaliseren met hulp van studenten
Mkb-ondernemer Tom: “Ik raad iedere mkb’er een traject aan bij de Digitale Werkplaatsen!”
Tom van Zon runt met vier collega’s een gezelligheidswinkel, zoals hij het zelf omschrijft. Beddenwinkel De Slaapzaak, vlak bij het mooie centrum van Alkmaar gevestigd, geeft de klant een huiskamerervaring. Waar er nog tijd is voor de klant, en deze terecht kan voor een gedegen advies op het gebied van bedden en slapen. Al 31 jaar. Tom is een typische Nederlandse mkb’er.
Digitaliseren in lockdowntijden
En tijdens de eerste lockdown in het voorjaar van 2020 werd ook Tom voor een grote opgave gesteld. Timing is alles blijkt maar weer, want Tom was zojuist al aan de slag met de digitalisering van zijn bedrijf. En kon dit daarom vlug doortrekken in een traject met studenten van de Digitale Werkplaatsen.
Tom: “In een branchevakblad dat wij bij ons in de winkel ontvangen zag ik een advertentie voor de Digitale Werkplaatsen. Ik vond het een aansprekende oplossing, en het sloot precies aan bij wat ik op dat moment zocht op het gebied van digitalisering.”
Pitchen voor studenten
Hij nam direct contact op met de Digitale Werkplaatsen, en werd uitgenodigd voor een ontmoetingsdag met studenten. Dit was best spannend voor Tom.
Tom: “Groepjes mbo-studenten konden op mijn project, of dat van andere ondernemers inschrijven. Nu maar hopen dat ze mijn opdracht leuk en uitdagend genoeg vinden, dacht ik.”
Uiteindelijk schreef zich een groepje van zes studenten in op de opdracht van De Slaapzaak.
Goede hulp bij online marketing
Ze gingen voor Tom voornamelijk aan de slag met zijn online marketing. Op welke online doelgroepen kan De Slaapzaak haar aanbod het beste richten, en hoe communiceer je het beste met deze doelgroepen? Die tips en aanbevelingen voerde Tom vervolgens direct door op zijn website en social mediakanalen.
Een traject bij de Digitale Werkplaatsen is een win voor de mkb’er, maar ook voor de studenten. En juist dat onderwijsaspect sprak Tom aan, en hij stak hier dan ook graag wat extra tijd in.
Tom: “Wanneer de coronamaatregelen dat toestonden, sprak ik graag even af met de studenten om mee te kijken of ze wat feedback te geven. Zij hebben zo een betere leerervaring, maar het ook het eindresultaat is dan beter, en daar heb ik weer profijt van.”
Uiteindelijk stelde de studentengroep een rapport op, dat ze ook aan Tom presenteerden. Tom is erg tevreden met het eindresultaat. Aan de tips en aanbevelingen die daarin stonden heeft hij veel gehad. Tom: “Ik kan iedere mkb’er een traject aanraden bij de Digitale Werkplaatsen.”
Een volgende stap
Tom: “Een volgende stap is het volledig implementeren van de aanbevelingen van de studenten. Ik denk aan het experimenteren met content op social media, website-optimaliseringen doorvoeren vanuit de analytics, of het online bestelsysteem verder aanscherpen. Bij beschikbaarheid werk ik daarvoor graag weer samen met een studententeam van de Digitale Werkplaatsen!”