Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Portret MKB Digital Workspace: Horeca zeker van de toekomst

20-10-2020

Pps-activiteiten #Mkb #Digitale werkplaats #Publicatie

Nog geen twee jaar ondernemer en al zeven restaurants geopend, én een paar gesloten. Rens Bekkers is de oprichter van Bright Kitchen; een horecaonderneming, al doet het bedrijf meer denken aan een Tech-startup. Bright Kitchen omvat zeven virtuele (vegan) restaurants en twee ‘dark kitchens’: productiekeukens voor bezorgmaaltijden, zonder zitplekken en zonder bedienend personeel.

Bepaald niet alledaags, maar met een achtergrond in online marktplaatsen is Rens ook geen doorsnee horecaondernemer. ‘De meesten in onze branche ondernemen op basis van gevoel, maar wij doen dat informatiegedreven.’ licht Rens toe. ‘We houden real-time data bij en gebruiken die om proposities voor de klant te creëren. We starten met een aanname, de data vertellen ons vervolgens of het werkt. Foto’s, ingrediënten, concepten, we zien precies zien wat klanten willen. Als een restaurant niet rendabel is trekken we de stekker eruit en lanceren een nieuw concept.’

Ook al overleeft niet elk restaurant het, Bright Kitchen loopt goed. Rens: ‘We hebben allerlei prijzen gewonnen, zoals Start up van het Jaar. Dat is mooi, maar dat we de meest verkochte vegetarische burger van Deliveroo hebben raakt me toch meer. Cijfers zeggen nu eenmaal meer dan gevoel.’ Over de toekomst: ‘Met onze tweede keuken hebben we bewezen dat we schaalbaar zijn. De volgende stap is vijftig keukens binnen vier jaar.’

Een mooi vooruitzicht, al wil Rens meer grip krijgen op de toekomst: ‘We denken dat we met onze orderdata het bedrijfsproces veel efficiënter kunnen inrichten, denk aan waste en inzet van personeel. Daarom hebben we MKB Digital Workspace benaderd met de vraag of studenten voor ons een voorspellend model kunnen ontwikkelen.’ Vijftig studenten van de minor Data Science van de HvA gingen de uitdaging aan. In een weeklange ‘hackathon’ analyseerden ze de data van Bright Kitchen samen met een externe database van het KNMI. Rens was onder de indruk, ‘Sommige studenten zijn er echt helemaal voor gegaan.’

Over de uitkomst: ‘Er zijn significante verbanden gelegd die we niet hadden verwacht, zoals dat het aantal orders lager is als het regent. Superinteressant om op in te zoomen. Maar de modellen waren niet accuraat genoeg om direct in te zetten.’ Desondanks is Rens blij met het werk van de MKB Digital Workspace: ‘Ik heb vertrouwen in de analyses van de studenten. We parkeren het nu even zodat we over een tijd serieus kunnen investeren, met een professionele partij, A.I.-tools en vooral een grotere dataset.’

Rens raadt dan ook iedere horecaondernemer aan om te digitaliseren met hulp van een Digitale Werkplaats: ‘Meten is weten. Vijfentwintig procent van de restaurants overleeft het eerste jaar niet, dat zijn de ondernemers die nog steeds werken zoals in de oudheid, op gevoel.’

 

Rabobank 

Hij luistert aandachtig en kan het tijdens de fotoshoot niet laten om van alles te vragen over het bedrijf van Rens. ‘En waar bankier je?’ Pieter Mullink is senior accountmanager bij de Rabobank Amsterdam, en gespecialiseerd in innovatie.

Dat Bright Kitchen als startup inderdaad klant van de Rabobank blijkt te zijn is geen toeval. De bank heeft een langlopend partnership met ACE Incubator, waar de MKB Digital Workspace is gevestigd en veel Amsterdamse startups het licht zien. Pieter is zelf mentor Strategy & Finance voor veel jonge ACE-ondernemers, die soms ook door de bank worden gefinancierd vanuit het Coöperatief Dividend. ‘Andere banken keren dividend uit aan de aandeelhouders, wij investeren dat geld op een maatschappelijke manier, bijvoorbeeld door innovatief ondernemerschap te stimuleren. Dat we als coöperatieve bank in onze klanten investeren betaalt zich terug. Groeit de klant, dan groeit de regio en groeien wij zelf mee, en zo bouw je een vertrouwensband op waardoor een klant eigenlijk altijd blijft. Daarom werd ik ook zo enthousiast van de MKB Digital Workspace. Veel van onze klanten zijn ondernemers die echt geholpen zijn met zo’n Digitale Werkplaats.’

De Rabobank Amsterdam investeert flink in de werkplaats, financieel vanuit het Coöperatief Dividend, maar nog belangrijker: met mensen. Samen met een team van vijfentwintig accountmanagers verwijst Pieter constant klanten met een digitaliseringsvraag door naar de werkplaats, én met succes. MKB Digital Workspace kon daardoor ondanks de corona-crisis al veel ondernemers helpen. Pieter trots: ‘Ik heb het er bij ons in gefietst, dus ik voel me ook verantwoordelijk voor het succes.’ 

 

Bottom-Up

Projectleider Joost Reimert staat in het Startup village van ACE tussen de containers waarvan er één wordt betrokken door de Rabo. ‘Pieter is onmisbaar voor de werkplaats. Onder andere door hem en een aantal andere intermediairs zijn we sterk verbonden met het bedrijfsleven.’ De MKB Digital Workspace wordt getrokken door ACE, de incubator van de Amsterdamse onderwijsinstellingen. Ondanks die oorsprong vind je in het team van de werkplaats geen opleidingsmanagers of docenten, zoals bij veel andere Digitale Werkplaatsen.

Het jonge team, Ellen (mkb), Marlies, Amber, Ynte (onderwijs) en Mike (communicatie), koppelt met veel energie ondernemers aan studenten van de universiteit, hogeschool of het mbo en doet dat via de kortst mogelijke route. Soms loopt dat niet langs officiële wegen als bestuur en directie, maar rechtstreeks naar docenten en studenten. Die bottom-up aanpak leverde in het eerste jaar indrukwekkende resultaten op: ‘We hebben vijftig ondernemers geholpen met behulp van ca 40 opleidingen bij 8 onderwijsinstellingen. Volgend jaar worden dat er tweehonderd en in het derde jaar vijfhonderd. Dat zijn hoge ambities dus we moesten ook wel ondernemend aan de slag’, vindt Joost.

De bottom-up aanpak zorgt bovendien voor een nauwe afstemming tussen het aanbod van het onderwijs en de expertise en behoeften van docenten en studenten. En dat komt de koppeling met het mkb weer ten goede. Joost: ‘Het laatste wat je wil is dat je je belofte een ondernemer verder te helpen niet kunt waarmaken omdat je daarvoor geen aansluiting in het onderwijs vindt. Je ziet dat je zo een breed draagvlak bij het onderwijs creëert. De samenwerking met hbo en wo wordt steeds nauwer, ook op bestuur- en directieniveau.’

Ook kon de werkplaats door de bottom-up aanpak snel reageren op de corona-crisis: De MKB Digital Workspace lanceerde direct een coronaloket voor het mkb. Studenten hielpen vrijwillig ondernemers in nood met van alles en nog wat. Dat varieerde van het bouwen van een website tot het meedenken aan een nieuw (digitaal) business plan. Een ondernemer die via het loket werd geholpen: ”Antine hielp ons echt uit de brand. Laat klanten vooral kijken op onze site, dat is een geweldig online visitekaartje geworden.”