Wessel
He daar! Mijn naam is Wessel Smits, 24 jaar oud en meester in Spe. Naast het leven van een pabo-student ben ik ook werkzaam in het onderwijs. Ik heb het voorrecht om de ambassadeur en de Techniek coach te zijn van TechnoDiscovery (www.technodiscovery.nl). Hier maken kinderen kennis met de nieuwe moderne technologieën met als visie om meer kinderen enthousiast te maken voor de wereld van techniek. Mijn hart ligt in het onderwijs. In mijn optiek is onderwijs iets magisch. Het moment van de twinkeling in de ogen bij het kind. Het kind dat iets nieuws ontdekt in de nog zo onbekende wereld. En het kind dat zichzelf ontdekt en erachter komt tot hoeveel hij of zij in staat is en zo hun ware ik te vinden.
De reden dat ik mee wilde doen aan deze Expeditie is vanwege mijn overtuiging in de hoognodige transitie van onze samenleving. Onze wereld verandert drastisch en onze manier van leven vernieuwt met de dag. En hoe zorgen we als maatschappij ervoor dat we daar op voorbereid zijn en de nieuwste ontwikkelingen niet achterna gaan lopen? Vraag de politicus, vraag de technicus en vraag de innovatieleiders; eenstemmig verklaren zij dat het voorbereiden en vernieuwen van onze maatschappij begint bij de nieuwe generatie. Het begint bij jongste van onze samenleving. Het begint bij het onderwijs. En ons huidige onderwijs is hier niet klaar voor. Ik geloof in een volledige 'reset' van ons onderwijs in Nederland. Maar dan luidt de vraag: hoe met het onderwijs van de toekomst eruit komen te zien? Met deze vraag ga ik op deze Expeditie. Welke veranderingen wil het bedrijfsleven zien in het onderwijs? En welke veranderingen wil onze overheid zien? En hoe zit het met de leerkrachten? En uiteindelijk de belangrijkste groep; de nieuwe generatie van ons land. Hoe zien zij de toekomst? Deze Expeditie is nog maar het begin van dit vraagstuk en avontuur die wij samen aan moeten gaan.
Ik heb vooral geleerd dat we het samen moeten doen! Niemand van ons kan dit alleen. We hebben elkaar nodig om de essentiële veranderingen toe te kunnen passen in onze eigen werkvelden. We kunnen niet meer teren op de vaardige buitenbeentjes van de maatschappij. We moeten op naar een coöperatieve werkwijze waarbij overheid, bedrijf en onderwijs synchroon naar hetzelfde streven. Alleen dan komen we tot het beoogde doel: een samenleving die samen streeft naar een sterker en beter werkend Nederland.
Het leukste aan de expeditie vond ik vooral de ontmoeting met allerlei verschillende mensen in allerlei diverse werkvelden. Je ontmoet veel mensen die hebben durven uitstappen en risico's hebben durven nemen. Ze hebben hun identiteit gevonden in eigen talenten en eigen interesses. Ze hebben een collectief probleem gesignaleerd in hun omgeving en daarna in samenwerking met anderen de oplossing handen en voeten gegeven. Het was dan elke keer een voorrecht om deze "aanjagers van de toekomst" te mogen ontmoeten. Maar gelukkig kom je er dan ook achter dat die mensen vele jaren verder zijn en vele ervaringen rijker zijn, ze nog steeds mensen zijn zoals jij en ik.
Ik hoop dat ik door mijn deelname een rolmodel kab zijn in deze Expeditie voor de nieuwe leerkrachten van ons land. Ik hoop de vragen te hebben gesteld die elke leerkracht en toekomstige leerkracht ook had willen stellen aan de mensen die ik ontmoette. Daarnaast hoop ik dat er meer aandacht komt voor de transitie die nodig is ons onderwijssysteem. Ons onderwijs is niet ingesteld op alle vernieuwing en het onderwijs is een sector die zeer langzaam innoveert. Hier moet drastisch verandering in komen. Ook moet er meer animo komen voor het onderwijs. Dit moet de overheid in samenwerking met de pabo-opleidingen voor zorgen. Structureel meer geld voor het onderwijs, want dat is hoognodig als we als samenleving willen innoveren. Als leerkracht in Spe weet ik dat wij elke dag weer de toekomst in handen hebben. Wil je de toekomst innoveren? Innoveer ons. Dat is het besef wat ik zou willen bijdragen aan deze Expeditie.
Martin Luther King is een van mijn grootste rolmodellen. "I have a dream" is een uitspraak van een man met moed, lef en een duidelijke visie van hoe zijn wereld eruit ziet. Hij was in staat om een wereld te zien die er nog niet was. En dit alles tegen de meningen van de menigten in. Ook ik zelf heb dromen en een van die dromen gaat over het onderwijs. Ik droom dat elk kind zijn eigen identiteit mag vinden in onze samenleving, zijn of haar eigen talenten mag ontdekken, en de ware passie diep in hen te mogen ontketenen.