Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Digilab Flevoland - docent Joey Schmitz

Docent Joey Schmitz is erg enthousiast over de waarde van opdrachten die zijn studenten voor Digilab Flevoland, de Digitale Werkplaats in Flevoland, uitvoeren. Met name prijst hij het opstapje richting ervaring en volwassenheid wat zo’n opdracht een student biedt. Maar daarnaast is het ook een brug naar een stageplaats bij een erkend leerbedrijf. Joey: “Een opdracht bij Digilab Flevoland bereidt studenten optimaal voor op de beroepspraktijk.”

Joey Schmitz is docent en coach en bij de opleiding Software Developer op het MBO College Almere – ROC van Flevoland. Een opleiding waarbinnen veel studenten ook een opdracht uitvoeren voor een digitaliserende mkb’er bij de lokale Digitale Werkplaats Digilab Flevoland. 


Joey Schmitz is docent en coach en bij de opleiding Software Developer op het MBO College Almere – ROC van Flevoland

Uitkomst voor ondernemer én student

Voor mkb’ers is zo’n Digitale Werkplaats écht een uitkomst: het mkb in Nederland digitaliseert momenteel in rap tempo om relevant en concurrerend te blijven binnen een veranderde samenleving. Helaas heeft niet iedere ondernemer de juiste vaardigheden om zijn bedrijf aan die omstandigheden aan te passen. Studenten uit bijv. IT-opleidingen helpen hier graag een handje met een win-win tot gevolg: de student doet zo ervaring op in het toepassen van de opgedane kennis.

Het trainen van soft skills

De opdrachten bij het Digilab Flevoland hebben dan ook een nadrukkelijk leercomponent. De geholpen mkb-ondernemer gaat ermee akkoord dat de student zelf iets leert van de opdracht. De verwachting is dan ook niet dat een student precies dezelfde kwaliteit zal leveren als een professional met tientallen jaren ervaring. Om die onderwijswaarde verder te vergroten is het Digilab een samenwerking aangegaan met coach Patrick Fokker. Joey is erg enthousiast over dit element:

“Coach Patrick brengt de studenten soft skills bij. Je kunt dan denken aan elementen zoals hoe professioneel gedrag te vertonen, hoe je je opstelt bij contact met een klant, hoe je goed samenwerkt in een team. Dit geeft binnen de opleiding wel écht net die toegevoegde waarde waardoor ik denk: ‘Ja, hier hebben de studenten echt veel aan!’ Ze worden zo echt voorbereid op de beroepspraktijk waar ze later mee te maken krijgen.”

Ideale brug naar een kwalificerende stage

Als vast onderdeel van de opleiding Software Developer volgen studenten twee keer een stage van een half jaar. De studenten moeten solliciteren naar zo’n stageplaats, en eerder opgedane praktische ervaring komt dan erg goed van pas. Docent Joey ziet in opdrachten bij het Digilab voor zijn studenten daardoor ook als een ideale brug naar het verplichte stagegedeelte binnen de opleiding.

Joey: “Wij noemen dit een kwalificerende stage. Deze vindt plaats bij een erkend leerbedrijf. 
Ik rekende laatst uit dat ruim de helft van de bedrijven waarmee we binnen zo’n stage werken, gebruik maakt van Wordpress. Veel van mijn studenten zijn het afgelopen jaar bij het Digilab aan de slag geweest met de Wordpress-website van mkb-ondernemers. Daardoor hebben ze bij sollicitaties voor een stageplaats, of zelfs bij een werkgever daarna een streepje voor. Omdat ze daadwerkelijk al een echte klus hebben gedaan met Wordpress die online staat.”

Docent Joey geeft feedback op het portfolio van een van zijn studenten van de opleiding Software Developer

Werving van opdracht uit handen genomen

In tegenstelling tot in het voortgezet onderwijs, waar docenten door ondersteunend personeel veel taken uit handen worden genomen, is dit voor docenten zoals Joey in het beroepsonderwijs minder het geval. Fijn is daarbij wel, dat Digilab de klussen voor mkb’ers zelf aandraagt, en dat een coach als Patrick meehelpt studenten professionele- en samenwerkvaardigheden te verbeteren. Daardoor kan Joey zich richten op de vakinhoudelijke ondersteuning van zijn studenten tijdens de opdracht, met een nóg beter eindresultaat voor ondernemer en student tot gevolg.

Een succesvol eerste jaar

Het eerste jaar van de samenwerking tussen de opleiding en Digilab Flevoland is dus succesvol verlopen. De plannen voor de komende jaar?

Joey: “Het verder uitbouwen van het concept van een opdracht en coaching met optimale toegevoegde onderwijswaarde voor de student zal daar zeker onderdeel van zijn. En het binnenhalen van nog meer opdrachten voor studenten. Maar we moeten ook weer niet zo veel binnenhalen dat we straks meer opdrachten hebben dan studenten.” (lacht)