Bouwblok innovatie beroepspraktijk
#Innovatie beroepspraktijk
Veel pps'en houden zich bezig met het stimuleren en aanjagen van de innovaties van de bedrijven in de regio. Er worden bijvoorbeeld innovatiewerkplaatsen gecreëerd en/of dragen bedrijven rondom bepaalde thema’s innovatievraagstukken aan, waarmee studenten, docenten, experts/business developers en medewerkers van de bedrijven in communities of practice aan de slag gaan. Deze learning communities zijn niet alleen gericht op het onderwijs maar hebben tot doel oplossingen aan te dragen die daadwerkelijk bij de bedrijven geïmplementeerd kunnen worden. Deze learning communities kunnen ook beschouwd worden als een informele vorm van LLO (zie bouwblok 'leven lang ontwikkelen'). Om hierin succesvol te zijn, moet gebruik kunnen worden gemaakt van van up-to-date en relevant regulier curriculum en hybride nieuwe leervormen. Daarnaast is een contextrijke innovatieomgeving belangrijk waar de learning communities aan de slag kunnen en waar zij kunnen beschikken over de state-of-the art benodigde apparatuur en middelen. Ook is het vaak wenselijk dat binnen de betrokken onderwijsinstellingen beschikken over voldoende onderzoekscapaciteit of-vaardigheden. Enerzijds vraag dit om een professionalisering van docenten, anderzijds worden er nieuwe functies gecreëerd: bv. business developers, projectmanagers, docent-onderzoekers in bijv. lectoraatkringen (in hbo) en practoren/practoraat (in mbo).
Waar gaat het om |
|
Wat gebeurt er dan |
|
Wat voor een soort partners vraagt dit |
|
Wat zijn globaal de afspraken waar je aan moet denken |
|
Waar is een goed voorbeeld te vinden |
|