Analyse PPS-ontwikkeling Noord-Holland en Flevoland
Ontmoeting
Hoe ontwikkelt het concept 'PPS' zich in de regio? Werkt het concept voor de regio? Waar liggen kansen voor versterking van de regionale ontwikkeling? PPS als manier om regionale ontwikkeling te stimuleren.
Op 20 september presenteerde PBT de opbrengsten van zijn analyse van de ontwikkeling van Publiek-Private Samenwerkingen in Noord-Holland en Flevoland en ging daarover in gesprek met betrokkenen van overheden, scholen en met de projectleiders van de PPS-initiatieven die het betrof.
Drie vragen stonden centraal: (1) Hoe ontwikkelt het concept 'PPS' zich in de regio? (2) Werkt het concept voor de regio? (3) Waar liggen kansen voor versterking van de regionale ontwikkeling, gebruikmakend van het instrument PPS?
De belangrijkste conclusies
Voorop staat dat de PPS’en hard en goed werken aan sterkere verbindingen tussen onderwijs en arbeidsmarkt, door te investeren in onderwijsvernieuwing (hybride leren) en in nieuwe (veel virtuele) samenwerkingsmodellen (hybride leerwerkomgevingen).
Ook ontstaan (nieuwe) mogelijkheden om de innovatiefunctie van het mbo in de regio (met inzet van PPS) verder te versterken. Bijvoorbeeld door de activiteiten en effecten van de PPS’en breder binnen het onderwijs te laten doorwerken, door nieuwe inhoudelijke verbindingen tussen opleidingen en sectoren te leggen (cross-overs) en meer samen te werken met het hbo in innovatieprojecten.
En tot slot, de scholing van werkenden en werkzoekenden is even belangrijk voor de regionale ontwikkeling (met de recente inzet op een House of Skills) als voor de groeimogelijkheden en toekomstbestendigheid van veel PPS’en. Het mbo en veel PPS’en alleen lukt het nog onvoldoende om op dit thema een sterke positie te ontwikkelen. Samen werken en leren - verbindingen leggen - is daarmee even logisch als noodzakelijk.
Voor vragen en het rapport zelf: Thomas Boekhoud (t.boekhoud@pbt-netwerk.nl), Sander van der Ham (s.vanderham@pbt-netwerk.nl), Yorrick van Bree (y.vanbree@pbt-netwerk.nl)